Afpubliceret Bestyrelsens beretning 2022
- Visninger: 1477
INDBYDELSE:
Ordinær generalforsamling 2022 på Hotel Nørrevang, Marielyst Strandvej 32, 4873 Væggerløse
lørdag den 21. maj 2022 – kl. 10.00
Dagsorden:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning
- Aflæggelse af årsregnskab til godkendelse
- Forslag fra bestyrelsen
- Forslag fra medlemmer
- Godkendelse af budget og kontingent
Kontingentet for 2022/2023 er 445 kr. + 100 kr. i midlertidigt vejgebyr vedtaget på generalforsamlingen i 2021.
7. Valg af:
Formand Flemming J. Mikkelsen (villig til genvalg – vælges for to år indtil generalforsamling 2024)
Bestyrelsesmedlem Bjarne Thurø (villig til genvalg - vælges for to år indtil generalforsamling 2024)
Bestyrelsesmedlem Jørn Arne Nielsen (villig til genvalg – vælges for to år indtil generalforsamling 2024)
Bestyrelsesmedlem (- vælges for to år indtil generalforsamling 2024)
Bestyrelsessuppleant Sussi Schannong Hansen (villig til genvalg - vælges for et år indtil generalforsamlingen 2023)
Bestyrelsessuppleant (- vælges for et år indtil generalforsamlingen 2023)
Revision:
Revisor Henrik Petersen (villig til genvalg - vælges for to år indtil generalforsamling 2024)
Revisorsuppleant (- vælges for et år indtil generalforsamling 2023)
8. Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal skriftligt være formanden i hænde senest den 6. maj 2022. Forslag indsendes på formand@marielyst-grundejerforening.dk Forslag behandles kun på generalforsamlingen, hvis forslagsstiller personligt er til stede og præsenterer forslaget.
Tid til betaling af kontingent
Kontingent: Hvis du ikke har tilmeldt din betaling til Betalingsservice, modtager du et girokort fra NET sidst i juni 2022. Årets kontingent på 445 kr. + 100 kr. i midlertidigt vejgebyr pr. ejendom forfalder til betaling senest den 15. juli 2022. Betaling efter denne dato tillægges et ekspeditionsgebyr på 50 kr.
Praktiske oplysninger
Den daglige drift af foreningen varetages af administrationen, som træffes på info@marielyst-grundejerforening.dk eller telefon 2144 0831 – læg besked, og vi ringer så tilbage, når vi er på kontoret.
Grusvejene i Marielyst Grundejerforenings område har i foråret fået en gang vedligeholdelse. Men grusveje er altid lig med huller på et eller andet tidspunkt. Opstår der derfor huller i vejen der, hvor du bor, er du meget velkommen til at udbedre dem med grus, som du kan afhente på P-pladsen over for Kørups Kro. Der vil som regel altid være en bunke grus på pladsen, men husk at gruset kun må anvendes til reparation af private fællesveje i grundejerforeningens område.
Mangler du et husnummer eller er et vejskilt beskadiget, kan nye rekvireres hos grundejerforeningens administration.
Husk altid at melde ejerskifte/adresseændring – samt at give besked, hvis du skifter mailadresse eller telefonnummer, så foreningen altid kan komme i kontakt med dig.
Foreningens bankforbindelse er: Lollands Bank 6520 4159720
Bestyrelse/administration
Formand | Flemming J. Mikkelsen | |
Næstformand | John Olesen | botomollevej6@gmail.com |
Kasserer/sekr. | John Stævngaard | |
Bestyrelse | Sussi Schannong Hansen | |
Bestyrelse | Bjarne Thurø | |
Bestyrelse | Eigil Petersen | mesppetersen@gmail.com |
Bestyrelse | Jørn Arne Nielsen | |
Kontor | Margit Suhr Pedersen |
Postadresse
Marielyst Grundejerforening Åvænget 4, 4891 Toreby L. Telefon 2144 0831 |
Driftsregnskab for 1. april 2021 til 31. marts 2022 |
|
| |||||
2020/2021 | 2021/2022 | 2021/2022 | |||||
Indtægter: | Regnskab | Regnskab | Budget | ||||
Kontingenter | 1.356.475 | 1.391.718 | 1.375.000 | ||||
Rykningsgebyrer | 15.244 | 10.810 | 5.000 | ||||
Renter indlån m.m. | -5.407 | -10.582 | -10.000 | ||||
Indtægter i alt | 1.366.312 | 1.391.946 | 1.370.000 | ||||
|
|
| |||||
Udgifter: | |||||||
Vejudgifter - vedligehold | 381.917 | 387.692 | 390.000 | ||||
vejudgifter - asfaltvejene | 28.586 | 323.009 | 260.000 | ||||
vejudgifter - konvertering | 177.120 | 215.250 | 270.000 | ||||
Tilskud vejlaug | 114.706 | 124.535 | 120.000 | ||||
Hustilsyn | 95.332 | 91.913 | 95.000 | ||||
Foreningshus drift og vedligehold | 18.266 | 28.334 | 20.000 | ||||
Udgifter i alt | 815.927 | 1.170.733 | 1.155.000 | ||||
Administrationsudgifter: |
|
|
| ||||
Kontorartikler - dataløn - EDB udgift | 20.010 | 11.440 | 20.000 | ||||
Porto og gebyrer | 63.368 | 31.568 | 30.000 | ||||
Tryksager og annoncer | 25.335 | 50.389 | 25.000 | ||||
Kontingenter og forsikringer | 24.735 | 23.135 | 25.000 | ||||
Løn kontor - formandshonorar | 100.791 | 114.797 | 115.000 | ||||
Advokat | -1.831 | 700 | 0 | ||||
Generalforsamling | 0 | 43.500 | 30.000 | ||||
Telefon - internet | 7.652 | 6.267 | 10.000 | ||||
Mødeudgifter | 3.356 | 9.247 | 10.000 | ||||
Gaver - repr. m.m. | 1.411 | 1.402 | 1.000 | ||||
Kørsel | 16.712 | 22.823 | 30.000 | ||||
Nyanskaffelser | 0 | 0 | 0 | ||||
261.539 | 315.268 | 296.000 | |||||
Underskud | 288.846 | -94.055 | -81.000 | ||||
| |||||||
Status pr. 31. marts 2022 | Aktiver | Passiver | |||||
Kasse | 60 | ||||||
Tilgode medlemmer | 2.455 | ||||||
Lollands Bank 4159720 | 603.300 | ||||||
Nordea 6755-649-382 | 743.731 | ||||||
Lollands Bank 10 aktier | 1.745 | ||||||
Skyldig A-skat | 5.275 | ||||||
Skyldig AM-bidrag | 1.163 | ||||||
Skyldig feriepenge | 434 | ||||||
Skyldige omkostninger/tilskud vejlaug | 129.252 | ||||||
Forudbetalt kontingent | 12.775 | ||||||
Egenkapital: Kapitalkonto 1. april 2021…1.296.447 | |||||||
Underskud.................…….......94.055 | 1.202.392 | ||||||
Balance | 1.351.291 | 1.351.291 | |||||
Formand Kasserer/sekretær | |||||||
Flemming J. Mikkelsen John Stævngaard Bjarne Thurø John Olesen Eigil Petersen Jørn Arne Nielsen Sussi Hansen | |||||||
Vi har revideret og godkendt regnskabet i overensstemmelse med bilagsmaterialet. | |||||||
Aktiver og passiver er afstemt og aktivernes tilstedeværelse konstateret. | |||||||
Væggerløse den 13. april 2022 sign. Henrik Petersen Troels Kemp |
Budget |
| |||
2022/2023 | ||||
Indtægter: | ||||
Kontingenter | 1.455.000 | |||
Rykningsgebyrer | 10.000 | |||
Renter indlån m.m. | -10.000 | |||
Indtægter i alt | 1.455.000 | |||
| ||||
Udgifter: | ||||
Vejudgifter - vedligehold | 450.000 | |||
vejudgifter - asfaltvejene | 150.000 | |||
Vejudgifter - konvertering | 250.000 | |||
Vejudgifter - Ødegårdsudstykningen | 50.000 | |||
Tilskud vejlaug | 81.000 | |||
Hustilsyn | 90.000 | |||
Foreningshus drift og vedligehold | 10.000 | |||
Udgifter i alt | 1.081.000 | |||
Administrationsudgifter: |
| |||
Kontorartikler - dataløn - EDB udgift | 15.000 | |||
Porto og gebyrer | 30.000 | |||
Tryksager og annoncer | 10.000 | |||
Kontingenter og forsikringer | 25.000 | |||
Løn kontor + bestyrelseshonorar | 145.000 | |||
Advokat | 0 | |||
Generalforsamling | 30.000 | |||
Telefon - internet | 10.000 | |||
Mødeudgifter | 10.000 | |||
Gaver - repr. m.m. | 2.000 | |||
Kørsel | 30.000 | |||
Nyanskaffelser | 10.000 | |||
317.000 | ||||
Budget overskud: | 57.000 | |||
Grundejerforeningens mailadresse er: info@marielyst-grundejerforening.dk | ||||
Foreningens hjemmeside: | ||||
www.marielyst-grundejerforening.dk |
Forslag fra bestyrelsen:
Godtgørelse til bestyrelsen
Bestyrelsen foreslår, at der udbetales godtgørelse til alle bestyrelsesmedlemmerne efter SKATs regler for bestyrelsesarbejde. Samtidig foreslås en regulering af formandshonoraret.
Ifølge SKAT er den skattefrie godtgørelse for valgperioden maj 2022 – april 2023 på kr. 3.950, - /medlem. Marielyst Grundejerforeningen har p.t. 2.742 medlemmer og 7 bestyrelsesmedlemmer, hvilket giver ca. kr. 10,00 pr. medlem i udgift til den skattefri godtgørelse på samlet 27.650 kr.
Hidtil har bestyrelsesmedlemmerne ikke modtaget godtgørelse for deres bestyrelsesarbejde.
Et formandshonorar på 30.000 kr. har derimod i en længere årrække været en del af budgettet for grundejerforeningen. Dette honorar foreslås reguleret til 35.000 kr./årligt.
Samlet udgift for grundejerforeningen for valgperioden maj 2022 – april 2023 udgør dermed kr. 62.650, -
7 x skattefri godtgørelse plus 1 formandshonorar. Hidtil var den samlede udgift 30.000 kr./årligt.
ooo0ooo
Udbetaling af honorar og skattefri godtgørelse til bestyrelsen vil blive forvaltet således:
Formandshonorar:
Udbetales bagud hvert kvartal den:
31. marts
30. juni
30. september
31. december
Fratræder en formand i sin valgperiode, tildeles formandshonoraret til næstformanden indtil ny formand vælges på en generalforsamling. Tildelingen sker forholdsmæssigt efter det kvartal, som ændringen er sket i.
Skattefri godtgørelse:
Udbetales bagud hvert år den:
30. april.
Fratræder et bestyrelsesmedlem i sin valgperiode, udbetales godtgørelsen forholdsmæssigt den 30. april.
Tiltræder en suppleant som bestyrelsesmedlem i en valgperiode, udbetales godtgørelsen forholdsmæssigt den 30. april.
Begrundelse:
Marielyst Grundejerforening har tradition for at udbetale honorar til formanden.
En måde fra foreningen at udtrykke anerkendelse af det store arbejde, der er forbundet med opgaven som formand for grundejerforeningen.
Som formand for Marielyst Grundejerforening skal man være indstillet på mange daglige mails og telefonopkald, forberedelse af bestyrelsesmøder, tilsyn med veje og vejentreprenør, møde med politikere og embedsmænd i Guldborgsund Kommune mv.
Godtgørelse til bestyrelsesmedlemmer er nyt i Marielyst Grundejerforening - men ikke nyt i det omgivende samfund, hvor bestyrelsesarbejde i mange foreninger og virksomheder modtager godtgørelse.
For at være bestyrelsesmedlem i Marielyst Grundejerforening skal man være indstillet på, at varetage et stort ansvar, deltage i ca. 10 bestyrelsesmøder/år, holde møder i udvalg tilknyttet bestyrelsen f.eks. vejgruppen eller økonomigruppen, have sin mailboks åben, alt i alt bruge en del fritid på foreningens virke.
Samtidig er godtgørelsen med til at dække de omkostninger, der reelt er forbundet med at deltage i bestyrelsesmøder og andre aktiviteter. Godtgørelsen kan derfor også virke motiverende for kandidater til at melde sig til bestyrelsesarbejdet, når der ikke er økonomiske omkostninger forbundet med at deltage i arbejdet.
Bestyrelsens forslag om indførsel af en beskeden godtgørelse for bestyrelsesmedlemmer finder bestyrelsen derfor rimelig og i tråd med udviklingen i det omgivende samfund.